فیلم سینمایی ” تنهای تنها تنها ” (یا “رنجرو “) نخستین ساخته سینمایی بلند «احسان عبدی پور» با تهیه کنندگی «ادریس عبدیپور» دیشب و در چارچوب برنامه های دومین روز سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. آنچه در پی میآید نگاهی نقادانه به این اثر است.
مشخصات فیلم تنهای تنها تنها
نویسنده و کارگردان: احسان عبدیپور ـ تهیه کننده: ادریس عبدیپور ـ فیلمبردار: ساعد نیکذات ـ صدابردار: مهران ملکوتی ـ تدوینگر: بهرام دهقانی ـ طراح و اجرای گریم: جلال امیری مرند ـ طراح صحنه و لباس: نیلوفر فولادی ـ مدیر صحنه: عباس اهوازی ـ بازیگران: میثم فرهومند، آرمان هوانسیان، ابراهیم تمهید، عباس جوادی، آنا پانوسیان،تیگران خزمالیان، عباس باک، حسین قفلی، محسن مکاری و غلامرضا فرح زاده
داستان فیلم تنهای تنها تنها
«عبدالکریم» ـ معروف به «رنجرو» ـ پسرکی بوشهری است که در یکی از روستاهای اطراف نیروگاه اتمی بوشهر زندگی میکند. او با پسرکی روسی، که پدرش از مهندسان روسی نیروگاه است دوست میشود؛ اما تحولات جهانی بویژه پرونده هستهای ایران و واکنشهای اطرافیان، دوستی صادقانه و بیآلایش آنها را تهدید میکند.
مصطفی رزاقکریمی درباره سرنوشت فیلمنامه "آسمان خردلی" به خبرنگار مهر گفت: فرهاد توحیدی نگارش فیلمنامه این فیلم سینمایی را در نهایت وسواس و علاقهای که به سینمای جنگ دارد نوشته است و در این راستا به همراه توحیدی و مرتضی رزاقکریمی، تهیهکننده سفری به اتریش داشتیم و از تمام لوکشینها و بیمارستانهایی که سی سال پیش مجروحان شیمیایی جنگ ایران و عراق در آن حضور داشتند، دیدن کردیم.
وی در ادامه افزود: انصافا فرهاد توحیدی برای نوشتن سکانس به سکانس این فیلم سینمایی وقت گذاشت و با صبر و حوصله حسهای داستان را یک به یک درآورد و من میدیدم که توحیدی بغض میکرد و "آسمان خردلی" را مینوشت.
ایشان فرمودند:
می خواهم جوابی به وهابیها بدهم كه معتقدند توسل ما شیعیان شرك است.
وهابیها حدیث و روایت را قبول ندارند چرا كه میگویند ممكن است جعل باشد میخواهم برایشان از قرآن سند بیاورم كه توسل به ائمه(علیه السلام) نه تنها شرك نیست، بلكه توصیه خود قرآن است.
انشاءالله صواب این فهمیدن و گرهگشایی از این تهمت وهابیون هدیهای باشد برای حضرت زهرا(سلام الله علیه)، در سوره اعراف آمده كه قوم بنی اسرائیل به خدا ایمان نمیآوردند و به حضرت موسی(علیه السلام) گفتند: اگر میخواهید بلا نازل كن.
خدا پنج بلا برای آنها نازل كرد؛ یك طوفان، دو حمله ملخها، سه حمله شپش، چهار حمله قورباغهها، پنج خون آلود شدن آبها.
اما همین كه به بدبختی و نكبت رسیدند به حضرت موسی(علیه السلام) گفتند: «یا موسی برای ما دعا كن» و به خاطر عهدی كه خداوند به تو داده وساطت كن تا این بلا از ما دور شود.
این قوم كه لجبازترین مردمهای تاریخ بودند هنگام اضطرار گفتند «یا موسی» عین زمان حال كه ما میگوییم «یا فاطمه»، «یا علی»،
سند دیگری كه راجع به این توسل در قرآن وجود دارد آیه 97 سوره یوسف است زمانی كه پسران حضرت یعقوب به او میگویند پدر ما را ببخش در قرآن آمده است: «قالو یا ابانا»، یعنی ای پدر به واسطه پیامبر بودنت برای ما استغفار كن.
در ادامه حضرت یعقوب(علیه السلام) به آنها میگوید: «سوف»، یعنی در آینده برای شما استغفار خواهم كرد.
براي اولين بار، يك شخصيت وابسته به گروههاي غيراخلاقي همچون همجنسگرايان به طور رسمي نامزدي خود را براي انتخابات رياست جمهوري در آمريكا اعلام كرد.
شبكه ايران به نقل از پايگاه اطلاعرساني ربلنيوز نوشت: اولين شخصي كه در آمريكا به شكل رسمي اسناد مربوط به شركت در انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده آمريكا در سال 2012 را تنظيم كرده است، يك يهودي همجنسباز به نام "فرد كارگر" است كه سياستمداري جمهوريخواه محسوب ميشود!
بنابر اين گزارش، اعلام كانديداتوري اين سياستمدار جمهوريخواه و همجنسباز، به شدت در ميان جامعه مسيحيان معتقد آمريكايي بازتاب منفي داشته است، با اين حال وي از سوي همجنسگرايان آمريكا كه قريب به 28 ميليون نفر هستند، حمايت ميشود.
كارگر در سخناني كه به مناسبت كانديداتوري خود مطرح كرده، گفته است كه ميخواهد جمهوريخواهي متفاوت و پيشرو باشد!
به عقيده اين سياستمدار همجنسگرا، آخرين رئيسجمهور جمهوري خواه پيشرو در تاريخ ايالات متحده، "تئودور روزولت" بوده و وي قرار است جاي او را پر كند. روزولت در آخرين روزهاي جنگ جهاني دوم، جان خود را از دست داد و دوايت آيزنهاور جانشين وي شد.
اين سياستمدار جمهوريخواه در مقالهاي در سال 2005، حتي در خصوص لزوم ايجاد همجنسگرايي در جوامع مسلمان هم اظهارنظر كرده بود!
اين نخستين باري است كه يك شخصيت وابسته به گروههاي غيراخلاقي همچون همجنسگرايان به خود اجازه داده است تا در آمريكا رسماً اعلام كانديداتوري كند كه همين موضوع ميتواند حكايت از سقوط اخلاقي در جامعه آمريكا داشته باشد. چندي پيش، باراك اوباما، رئيسجمهور آمريكا نيز در دستوري، حضور همجنسگرايان در ارتش آمريكا را آزاد اعلام كرده بود.
یکی از شیوه های مبارزه با اسلام، تمرکز بر فرقه سازی در درون جوامع اسلامی است؛ ایجاد یا تقویت فرقه هایی به ظاهر اسلامی برای ضربه زدن به اسلام اصیل و اسلام جهادی و اسلام ناب. نظام سلطه، تجربۀ موفقی از فرقه سازی در جهان اسلام دارد. استعمار پیر در دوران استعماری خود، تقریباً در قرن نوزدهم میلادی، این تجربه را در جهان اسلام پیاده کرد و بهره های فراوانی نیز از آن گرفت. به عنوان مثال، تجربۀ ایجاد فرقۀ انحرافی وهابیت در عربستان،1 بابیت و بهائیت در ایران،2 اسماعیلیۀ جدید3 و همچنین قادیانیه4 در هندوستان، طالبانیسم در پاکستان و افغانستان ، تقویت و ترویج سلفی گری در جهان اهل سنت، همگی از تجربه های موفقی است که استعمار پیر، بیشترین نقش را در ایجاد آن و یا بیشترین بهره گیری را از آنها داشته است. کلنل استوارت، رئیس سازمان جاسوسی انگلستان در هند، دربارۀ چگونگی ایجاد فرقۀ اسماعیلیۀ جدید، در خاطراتش می نویسد: دستوری از رؤسا به من رسید که تا هر چه زودتر عده ای را به دور آقاخان جمع کنم و مقدمات دینی تازه، فراهم کنم. من از دینی که قرار بود عنوان شود، هیچ اطلاعی نداشتم. خود آقاخان نیز مطالب زیادی در آن باره نمی دانست. به همین جهت خواستم تا مستشرقین و یا مأموران مذهبی هندوستان اطلاعات کامل در این باره به ما بدهند5.
البته این ترفند، تاکنون در ایران اسلامی به جایی نرسیده؛ اما جهان سلطه هرگز از ایجاد فرقه های دینی در جهان تشیع ناامید نشده است. سعی می کند با استفاده از مسئلۀ مهدویت و همچنین با تحریف حقایق عاشورایی در هیئت های مذهبی نفوذ کند و از این مهم ترین نقطۀ قوت جامعۀ شیعه، علیه آن بهره برداری نماید. تلاش در جهت تقویت تفکراتی همچون تفکر انجمن حجتیه در مورد حکومت اسلامی، در همین جهت قابل ارزیابی است. نویسندگان کتاب ساخت شبکه های مسلمان میانه رو پس از آنکه حمایت از دموکراسی را از شاخصه ها و ویژگی های مسلمانان میانه رو (آمریکایی) معرفی می کنند، در این باره می نویسند: حمایت از دموکراسی، مستلزم مخالفت با مفاهیم دولت اسلامی است؛ به ویژه مفاهیمی که مستلزم اِعمال قدرت سیاسی توسط یک نخبۀ روحانی خود انتصاب (!) است؛ همانند مورد ایران. مسلمانان میانه رو [آمریکایی] بر این باورند که هیچ کس نمی تواند از جانب خدا صحبت کند؛ بلکه این اجماع جامعه است که خواست و ارادۀ خدا را در یک مورد خاص تعیین می کند. در اسلام دوازده امامی شیعه، سنت سابقه داری در مورد تقدیر باوری (quietism) وجود دارد؛ و باور و اعتقادی شیعی در زمینۀ اقتدار سیاسی که معتقد است خداوند، در زمان غیبت امام، اجازۀ برقراری حکومت دینی را نداده است. این سنت توسط ایده های خمینی گرا در مورد حکومت دینی، در ایران و جاهای دیگری که تحت نفوذ حکومت ایران هستند، سنت گردید. در عین حال این سنت در عراق و جاهای دیگر به عنوان یک بنیان بالقوه برای توسعۀ دموکراسی پابرجاست.6
صفحه قبل 1 صفحه بعد